Friday, May 24, 2013

Timelapse #3 (Fotografering)

Dette er del tre i timelapse-eventyret mitt. Del en ga en generell oversikt mens del to omhandlet bygging av en egen timelapse enhet (eller intervalometer) for å styre et Nikon speilreflekskamera.



På videoen over vises mitt første forsøk med timelapse. Kameraet ble plassert på verandaen og mitt DIY-intervalometer ble stilt inn på 15s interval. Opptaket startet klokken 18:34 og gikk til batteriet på kameraet gikk tomt klokken 01:35 syv timer senere. Da hadde jeg i alt 1276 bilder.

For å unngå flimring i timelapse-videoer bør kameraet stilles inn på manuell fokus, manuell eksponering, og manuell hvitbalanse. Manuell eksponering er imidlertid temmelig ugunsting dersom lysforholdene endrer seg gjennom forløpet. Jeg valgte å stille inn kameraet på blenderprioritet. Første bildet i serien ble dermed 1/4000s (noe overeksponert) mens siste bilde før batteriet takket for seg ble tatt med en lukkertid på 30s. Lukkertiden ble dermed etterhvert lengre enn intervaltiden. Dette førte til at antall bilder per minutt gikk ned fra 4 i starten til 2 i slutten. Dette fenomenet kan observeres som en hastighetsøkning ved ca 0.46 i videoen.

Med automatisk lukkertid er det vanskelig å unngå flimring i videoen. Jeg brukte Sequence for å lage selve videofilmen. Dette programmet har en deflicker-funksjon som fungerer ganske greit. Dette skal jeg teste mer.

Jeg valgte til slutt å legge på noe musikk med iMovie. Det finnes så klart både bedre og mer egnet musikk, men jeg valgte kjapt og greit fra en side som tilbyr creative-commons musikk: http://freemusicforvideos.com

Det som var litt synd med denne videoen var at kamerabatteriet tok slutt idet stjernene kom frem og gjorde scenen spennende.  "Future work" blir nå å lage en løsning som gjør at kameraet kan drives fra et eksternt og mye større batteri.

No comments:

Post a Comment