Monday, May 13, 2013

Timelapse #2 (Bygging)


Dette er del to i timelapseopplegget. Del 1 finner du her. I denne delen skal jeg beskrive hvordan man kan lage et eget intervalometer til Nikon D90.

Det finnes to fremgangsmåter for å styre kameraet. Den ene varianten styrer kameraet med en IR-diode som i dette eksempelet. Den andre metoden, og den som jeg foretrekker, er å benytte en kabel som kobles til kameraet i GPS-porten. Jeg tok utgangspunkt i metoden som nevnt på instructables.

Her er de komponentene som jeg brukte:

Dette ble tilsammen ca 230 kroner. Man kan komme enda billigere unna (halv pris) ved å bruke en Arduino Nano, og justere intervallet med et potmeter istedet for med knapper og LCD. En annen fordel med dette er at løsningen vil ta mindre plass og bruke mindre strøm. Uansett hva man velger blir grensesnittet til kameraet det samme. Dette grensesnittet lages enkelt ved å klippe i trådutløseren og få rede på hvilke ledninger er henholdsvis fokus, lukker og jord. I den kabelen jeg kjøpte var sort fokus, rød lukker og hvit jord.

Når det er gjort, er det bare å trekke henholdsvis fokus og lukker til jord med et par transistorer. Disse styres så av to pinner fra mikrokontrolleren. Det som er viktig er å aktivere fokus før lukkeren.

Kameraet styres enkelt med en mikrokontroller og to transistorer.


Det kan være lurt å bruke et breadboard for å teste en krets første gangen. Iallefall om man er litt usikker på hvilke ledninger som skal hvor.

Første prototyp montert på breadboard kommuniserer fint med Nikon D90

Koden som trengs for å aktivere fokus og lukker er så enkel som dette (detaljer kan du finne her):


      digitalWrite(focusPin, HIGH);
      delay(10);
      digitalWrite(shutterPin, HIGH);


Når kretsen fungerer på et breadboard er det bare å lodde det hele sammen. Jeg valgte et perfboard i passende størrelse og loddet av hjertens lyst.


Arduino med display og en enkel loddet krets
Så er det bare å putte herligheten i en passende boks, og dermed er det ferdig. Jeg brukte en liten boks fra Jernia som hadde pakning og det hele og skar passende hull til kabling. 


Ikke spesielt vakkert, men det er noenlunde vanntett og støtsikkert.

Siden Arduino UNO-kortet kan drives med 5V fra USB gjorde jeg strømforsyningsdelen enkel ved å benytte et USB-batteri, du vet, et sånt som man lader mobiltelefonen med når man er på tur. Dette fungerte utmerket.

Kildekoden til min prototyp ligger her. Den er veldig uferdig, og menysystemet, som er ganske amatørmessig kodet, representerer brorparten av koden. Jeg har forberedt koden slik at man kan sette maks antall bilder. Planen er også å legge inn annen funksjonalitet etterhvert, men til nå er det kun mulig å justere intervallet.

Dersom du har tips til forbedringer eller annet, kommenter under. Etterhvert skal jeg legge ut noen filmsnutter som er produsert med intervalometeret.


No comments:

Post a Comment